Εὐαγγελικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς - Θεραπεία τῆς συγκύπτουσας γυναίκας - Σύντομη ἐρμηνεία.

 


 Δοκιμιογραφεί  Δρ. Κωνσταντῖνος Ἀπ. Καραγιάννης*.

"Γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀ­­­σθενείας σου".

Κατά Λουκᾶν, (ιγ' 10-17).

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἦν διδάσκων ὁ Ἰησοῦς ἐν μιᾷ τῶν συναγωγῶν ἐν τοῖς σάββασι. καὶ ἰδοὺ γυνὴ ἦν πνεῦμα ἔχουσα ἀσθενείας ἔτη δέκα καὶ ὀκτώ, καὶ ἦν συγκύπτουσα καὶ μὴ δυναμένη ἀνακῦψαι εἰς τὸ παν­τελές. ἰδὼν δὲ αὐτὴν ὁ Ἰησοῦς προσεφώνησε καὶ εἶπεν αὐτῇ· γύναι, ἀπολέλυσαι τῆς ἀ­­­σθενείας σου· καὶ ἐπέθηκεν αὐτῇ τὰς χεῖ­ρας· καὶ παραχρῆμα ἀνωρθώθη καὶ ἐδόξαζε τὸν Θεόν. ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ἀρχισυνάγωγος, ἀγανακτῶν ὅτι τῷ σαββά­­τ­­ῳ ἐθεράπευσεν ὁ Ἰησοῦς, ἔλεγε τῷ ὄχλῳ· ἓξ ἡμέραι εἰσὶν ἐν αἷς δεῖ ἐργάζε­­­σθαι· ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύ­εσθε, καὶ μὴ τῇ ἡμέρᾳ τοῦ σαββάτου. ἀπεκρίθη οὖν αὐτῷ ὁ Κύριος καὶ εἶπεν· ὑποκρι­τά, ἕκαστος ὑμῶν τῷ σαββάτῳ οὐ λύει τὸν βοῦν αὐτοῦ ἢ τὸν ὄνον ἀ­πὸ τῆς φάτνης καὶ ἀπαγαγὼν ποτί­ζει; ταύτην δέ, θυγατέρα Ἀβραὰμ οὖσαν, ἣν ἔδησεν ὁ σατανᾶς ἰδοὺ δέκα καὶ ὀκτὼ ἔτη, οὐκ ἔδει λυθῆ­ναι ἀπὸ τοῦ δεσμοῦ τούτου τῇ ἡμέ­ρᾳ τοῦ σαββάτου; καὶ ταῦτα λέγον­τος αὐτοῦ κατῃσχύνον­το πάντες οἱ ἀντικείμενοι αὐτῷ, καὶ πᾶς ὁ ὄχλος ἔχαιρεν ἐπὶ πᾶσι τοῖς ἐνδό­ξοις τοῖς γινομένοις ὑπ᾿ αὐτοῦ.

 

 

Σύντομη ἐρμηνεία

Ἦταν Σάββατο. Ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς δίδασκε σὲ κάποια Συν­αγωγή. Ἀνάμεσα στοὺς ἀκροατὲς καὶ μία συγκύπτουσα γυναίκα, ἐπὶ δεκαοκτὼ χρόνια καμπουριασμένη, διπλωμένη στὰ δύο. Ὁ καρδιογνώστης Κύριος διέκρινε τὸν ζῆλο της νὰ εἶναι παρούσα στὴ Συναγωγὴ καὶ νὰ πα­ρακολουθεῖ τὴ διδασκαλία τοῦ Νόμου, παρὰ τὸν κόπο ἀπὸ τὴ σωματικὴ δυσ­κολία της, καὶ τὴ θεράπευσε θαυματουρ­γικὰ ἀπὸ τὴν ἀσθένειά της.

Τὸ Σάββατο ἦταν ἡμέρα ἱερὴ γιὰ τοὺς Ἑβραίους· ἀφιερωμένη στὸν Θεὸ καὶ στὴ λατρεία του. Γιὰ ἐμᾶς τοὺς Χριστιανοὺς τὴ θέση τοῦ Σαββάτου ἔχει πάρει ἡ Κυριακή, διότι τὴν ἡμέρα αὐτὴ ἑ­ορτάζουμε τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Ἡ Κυριακὴ πρέπει νὰ εἶναι γιὰ κάθε Χριστιανὸ ἡμέρα ἀφιερωμένη στὸν Κύριο. Ἔχει θεσπισθεῖ ὡς ἐπίσημη ἀρ­γία ἀπὸ τὸν Μέγα Κωνσταν­τίνο. Δὲν εἶναι ἀργία μὲ τὴν ἔννοια τῆς ἀναπαύσεως, ἀλλὰ ἡμέρα κατὰ τὴν ὁποία σταματοῦμε τὰ ὑπόλοιπα ἔργα γιὰ νὰ λατρεύσουμε τὸν Κύριο.

Γι᾿ αὐτὸ κάθε Κυριακὴ ὅλου τοῦ ἔτους τελεῖται στοὺς ἱεροὺς Ναούς ἡ θεία Λειτουργία, ἡ εὐχαριστιακὴ Σύναξη τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ ἀνελλιπὴς συμμετοχή μας σ᾿ αὐτὴν εἶναι ὁ καλύτερος τρόπος γιὰ νὰ τιμοῦμε οἱ πιστοὶ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου, νὰ Τοῦ προσφέρουμε τὰ μύρα τῆς λατρείας μας, νὰ Τοῦ ἐκφράζουμε εὐγνωμοσύνη γιὰ ὅσα μᾶς ἔχει χαρίσει. Στὴ θεία Λειτουργία ἀφήνουμε πίσω μας τὴ γῆ καὶ τὴ ματαιότητά της. 

Ἐξερχόμαστε ἀπὸ τὸν ὑλικὸ κόσμο καὶ τὴ διά­σταση τοῦ χρόνου καὶ εἰσερχόμαστε σὲ μιὰ ἄλλη πραγματικότητα, πιὸ ἀληθινὴ ἀπὸ τὴν ἐπίγεια: στὴν κοινωνία τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς Βασιλείας του. Ὑμνοῦμε τὸν Κύριο μὲ τοὺς Ἀγγέλους καὶ τοὺς Ἁγίους. Ἀποθέτουμε στὸν Οὐράνιο Πατέρα ὅ,τι μᾶς ἀπασχολεῖ καὶ μᾶς προβληματίζει. Ἔχουμε τὴ δυνατότητα νὰ ἑνωθοῦμε μαζί Του μετέ­χοντας στὸ ἱερὸ Μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας. Ἡ ψυχή μας ἀπολαμβάνει τὴν εἰρήνη, τὴν εὐλογία τοῦ Θεοῦ, ἀνασταίνεται, ἀνορθώνεται, στρέφεται καὶ πάλι στὸν Οὐρανό, ἀτενίζει τὸν Κύριο, ἀναπνέει τὴ ζωντανὴ παρουσία του, τὴν πνοὴ τῆς Χάριτός του.

 Ἂς προσφέρουμε στὸν Κύριο τὴν Κυριακὴ ἡμέρα, μετέχοντας ἀνελλιπῶς στὴ Θεία Λειτουργία. Ἐκεῖ συγ­καταβαίνει ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς μὲ τὸ νὰ ἔρχεται κοντά μας, λατρευόμενος, μεταλαμβανό­μενος. Αὐτὸς μὲ ἕνα μυστικὸ ἄγγιγμά του μπορεῖ νὰ μᾶς χαρίσει τὴ λύτρωση καὶ νὰ μᾶς πεῖ: «ἀπολέλυσαι τῆς ἀσθενείας σου».

 

Μέ ἀδελφική ἀγάπη, 

 Δρ. Κωνσταντῖνος Ἀπ. Καραγιάννης  

 

*Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός
ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
& Διδάκτωρ τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
 
Διακονεί διά τς Θεολογικής Δοκιμιογραφίας, 
καθώς, σύμφωνα μὲ τὸ Λόγο Τοῦ Κυρίου:
"...ὃς ἐὰν θέλῃ, ἐν ὑμῖν μέγας γενέσθαι, 
ἔσται ὑμῶν Διάκονος". 
(κατά Ματθαίον 20,26)
 
------------------------ 
  
Γιά τή διαμόρφωση το Δοκιμίου 
χρησιμοποιήθηκαν δάφια  
πό Ἰερά Εὐαγγέλια,
ποστολικές Ἐπιστολές
& Πατερικά Κείμενα. 
 
Λήφθησαν ἀποσπάσματα
πό τήν ἑλληνική & διεθνή 
ἀρθρογραφία & βιβλιογραφία,
& ἀντλήθηκαν στοιχεία & εἰκόνες
από ἔγκριτες διαδικτυακές πηγές.