Εὐαγγελικὸ Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς - Ὁ πλούσιος νέος - Σύντομη ἐρμηνεία.

 

Δοκιμιογραφεί  Δρ. Κωνσταντῖνος Ἀπ. Καραγιάννης*.

Ὁ πλούσιος νέος.

Κατά Λουκᾶν, (ιη' 18-27).

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἄνθρωπός τις προσῆλθε τῷ Ἰησοῦ λέγων· διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ποιήσας ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσω; εἶπε δὲ αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· τί με λέγεις ἀγαθόν; οὐδεὶς ἀγαθὸς εἰ μὴ εἷς, ὁ Θεός. τὰς ἐντολὰς οἶδας· μὴ μοιχεύσῃς, μὴ φονεύσῃς, μὴ κλέψῃς, μὴ ψευδομαρτυ­ρήσῃς, τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μη­­τέρα σου. ὁ δὲ εἶπε· ταῦτα πάντα ἐφυλαξάμην ἐκ νεότητός μου. ἀκούσας δὲ ταῦτα ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ· ἔτι ἕν σοι λείπει· πάντα ὅσα ἔχεις πώλησον καὶ διάδος πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι. 

ὁ δὲ ἀκούσας ταῦτα περίλυπος ἐγένετο· ἦν γὰρ πλούσιος σφόδρα. ἰδὼν δὲ αὐτὸν ὁ Ἰησοῦς περίλυπον γενόμενον εἶπε· πῶς δυσκόλως οἱ τὰ χρήματα ἔχοντες εἰσελεύσονται εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ! εὐκοπώτερον γάρ ἐστι κάμηλον διὰ τρυμαλιᾶς ραφίδος εἰσελθεῖν ἢ πλούσιον εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ εἰσελθεῖν. εἶπον δὲ οἱ ἀκούσαντες· καὶ τίς δύναται σωθῆναι; ὁ δὲ εἶπε· τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις δυνατὰ παρὰ τῷ Θεῷ ἐστιν.

 

Σύντομη ἐρμηνεία

Ὁ πλούσιος νέος ποὺ πλησίασε τὸν Κύριο εἶχε καθαρὴ ζωή, τηροῦσε τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ καὶ ποθοῦσε τὴν αἰώνια ζωή. Γι᾿ αὐτὸ μὲ εἰλικρινὲς ἐνδιαφέρον ρώτησε τὸν Χριστὸ τί πρέπει νὰ κάνει ὥστε νὰ τὴν κληρονομήσει. Ὁ Κύριος εἶδε τὴν ἀρετή του καὶ τὸν συμπάθησε. Γνώριζε ὅμως καὶ τὴ μία κρυφὴ ἀδυναμία του, τὸ πάθος τῆς φιλαργυρίας ποὺ τὸν ταλαιπωροῦσε καὶ ἐπιδίωξε νὰ τὸν βοηθήσει νὰ τὸ ξεπεράσει. Τότε ὅμως ἔσβησε κάθε ἱερὴ ἐπιθυμία τοῦ νέου. Λησμόνησε τὶς οὐράνιες ἀναζητήσεις του καὶ περίλυπος ἐγκατέλειψε τὸν Χριστό.

Αὐτὸ τὸ ἕνα ἐλάττωμα κυριαρχοῦσε στὴν ψυχή του. Κάτι ἀντίστοιχο συμβαίνει καὶ μ᾿ ἐμᾶς. Πλῆθος παθῶν εἶναι ριζωμένα στὴν ψυχή μας καὶ τὴ νεκρώνουν. Ἀνάμεσα σὲ αὐτά, ὅμως, συχνὰ ὑπάρχει καὶ ἕνα, τὸ ὁποῖο ἰδιαίτερα μᾶς κυριεύει. Αὐτὸ μπορεῖ, γιὰ παράδειγμα, νὰ εἶναι ἡ φιλαργυρία, ἡ φιλοδοξία, ἡ φιληδονία, ἡ ζήλεια, ἡ κατάκριση ἢ ὁ θυμός. Αὐτὸ εἶναι τὸ ἀδύνατο σημεῖο μας, τὸ ὁποῖο μπορεῖ νὰ ἐπηρεάζει ὅλη τὴν πνευματική μας ζωή· τὸ ἀγκάθι ποὺ πληγώνει τὴν ψυχή μας. Ἐκεῖ μᾶς πολεμεῖ ἰδιαιτέρως ὁ πονηρός, στὸ τρωτὸ αὐτὸ σημεῖο μας, στὴν «ἀχίλλειο πτέρνα» μας. Κι ἂν δὲν προσέξουμε, μπορεῖ αὐτὴ ἡ ἀδυναμία μας νὰ μᾶς καταστρέψει.

Τὸ εἴδαμε αὐτὸ στὸν πλούσιο νέο τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου. Θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι ὁ 13ος Ἀπόστολος τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὅμως δὲν ἀκολούθησε τὸν Κύριο. Πόθησε τὴν αἰωνιότητα, ἀλλὰ ἔμεινε προσκολλημένος στὰ ἐφήμερα ἀγαθά. Ζήτησε τὰ οὐράνια, χωρὶς νὰ θέλει νὰ ἀφήσει τὰ γήινα. Καὶ δὲν εἶναι ὁ μόνος. Ἂς θυμηθοῦμε τὸν Ἰούδα, ποὺ ἡ φιλαργυρία τὸν ἔκανε νὰ προδώσει τὸν Κύριο. Συνεπῶς, ἀκόμη καὶ μία ἀδυναμία μας ἔχει τὴ δύναμη νὰ μᾶς ὁδηγήσει στὴν αἰώνια ἀπώλεια. Τί πρέπει λοιπὸν νὰ κάνουμε γιὰ νὰ τὴν ἀντιμετωπίσουμε;

Τὸ πρῶτο ποὺ καλούμαστε νὰ κάνουμε εἶναι νὰ ἐξετάσουμε τὸν ἑαυτό μας μὲ προσοχὴ γιὰ νὰ διακρίνουμε τὴν ἀδυναμία μας, τὸ κυρίαρχο πάθος ποὺ καταδυναστεύει τὴν ψυχή μας, ποὺ μᾶς κρατεῖ δέσμιους στὴ γῆ καὶ μᾶς ἀπομακρύνει ἀπὸ τὸν Χριστό. Καὶ ἀφοῦ συνειδητοποιήσουμε τὸ τραῦμα μας, τὴν ἀνοιχτὴ πληγή μας, νὰ σπεύσουμε στὸν Ἰατρό· νὰ ζητήσουμε βοήθεια ἀπὸ τὸν Κύριό μας, νὰ ἐξομολογηθοῦμε μὲ εἰλικρίνεια στὸν πνευματικό μας. Ἔτσι μὲ ἡρωισμὸ νὰ τολμήσουμε νὰ σπάσουμε τὴν ἁλυσίδα ποὺ μᾶς αἰχμαλωτίζει, νὰ ἀποτινάξουμε τὸν ζυγὸ ποὺ μᾶς δουλαγωγεῖ, νὰ πολεμήσουμε τὸ πάθος ποὺ μᾶς κυριεύει.

Εἶναι ἴσως δύσκολο τὸ ἀγώνισμα αὐ­τό. Χρειάζεται ἀπόφαση σταθερή, ἀγώνας διαρκὴς καὶ ταπείνωση. Ἀπαραίτητη ὅμως εἶναι ἡ ἐκζήτηση τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ. Μὲ τὶς μικρές μας ἀνθρώπινες δυνάμεις εἶναι ἀδύνατον νὰ ξεπεράσουμε τὴν παραμικρὴ ἀδυναμία μας. Ἂς μὴ μᾶς ἀπογοητεύσει αὐτό. Διότι «τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις δυνατὰ παρὰ τῷ Θεῷ ἐστι», τό­νισε ὁ Χριστός. Ἐκεῖνα ποὺ εἶναι ἀκατόρθωτα γιὰ τὸν ἄνθρωπο, μποροῦν νὰ ἐπιτευχθοῦν μὲ τὴ Χάρι καὶ τὴ δύναμη τοῦ Θεοῦ. Μὲ τὴ δική του βοήθεια, μποροῦμε νὰ ξεριζώσουμε κάθε ἀγκάθι μας, νὰ θυσιάσουμε τὸ κυρίαρχο πάθος μας καὶ ἐλεύθεροι νὰ ἀκολουθήσουμε τὸν Κύριο. 

Μέ ἀδελφική ἀγάπη, 

 Δρ. Κωνσταντῖνος Ἀπ. Καραγιάννης  




*Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός
ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
& Διδάκτωρ τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Διακονεί διά τς Θεολογικής Δοκιμιογραφίας, 
καθώς, σύμφωνα μὲ τὸ Λόγο Τοῦ Κυρίου:
"...ὃς ἐὰν θέλῃ, ἐν ὑμῖν μέγας γενέσθαι, 
ἔσται ὑμῶν Διάκονος". 
(κατά Ματθαίον 20,26)
 
------------------------ 
  
Γιά τή διαμόρφωση το Δοκιμίου 
χρησιμοποιήθηκαν δάφια  
πό Ἰερά Εὐαγγέλια,
ποστολικές Ἐπιστολές
& Πατερικά Κείμενα. 
 
Λήφθησαν ἀποσπάσματα
πό τήν ἑλληνική & διεθνή 
ἀρθρογραφία & βιβλιογραφία,
& ἀντλήθηκαν στοιχεία & εἰκόνες
από ἔγκριτες διαδικτυακές πηγές.