Άρθρο - άποψη στην Εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" για το Μεγάλο Περίπατο.
Η αναγκαιότητα για τη διάθεση εκτενέστερου, πλήρως προσβάσιμου χώρου για τους πολίτες & επισκέπτες της Πρωτεύουσας σε συνδυασμό με τον καταγεγραμμένο περιορισμό του κυκλοφοριακού φόρτου στο οδικό δίκτυο σε σχέση με την «προ – COVID» εποχή, συνθέτουν ένα δυναμικό καταλύτη ο οποίος καλείται να επιταχύνει τη διαδικασία αλλαγής πεπαλαιωμένων αντιλήψεων καθώς και την εφαρμογή σύγχρονων πολιτικών διαχείρισης της κυκλοφορίας και δικαιότερης ανακατανομής του Δημόσιου χώρου, όπως συμβαίνει ήδη σε πολλές πόλεις ανά την Υφήλιο. Οι εφαρμογές βιώσιμων πολιτικών κυκλοφορίας, στάθμευσης, αστικής ανάπλασης και διασφάλισης της προσβασιμότητας εντάχθηκαν στην ιδέα του «Μεγάλου Περιπάτου», ξεκίνησαν πιλοτικά από την οδό Πανεπιστημίου και συνεχίζονται γύρω από την Πλατεία Συντάγματος, υιοθετώντας πλήρως τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, έχοντας ως βασικούς στόχους:
- την καλύτερη εξυπηρέτηση των μετακινήσεων κατοίκων, εργαζόμενων και επισκεπτών, με έμφαση στην εξυπηρέτηση των μετακινήσεων των ατόμων με ειδικές ανάγκες καθώς και στην κάλυψη των αναγκών για τροφοδοσία καταστημάτων & επιχειρήσεων,
- την δικαιότερη ανακατανομή του δημόσιου χώρου μέσω του συνδυασμένου συγκοινωνιακού και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού οδηγώντας στην αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής,
- την απόδοση επιπλέον χώρου στον πεζό, τον ποδηλάτη και τα ήπια μέσα μετακίνησης, σε ένα πλαίσιο ισόρροπης και δίκαιης χρήσης,
- την ενίσχυση της ελκυστικότητας του κεντρικού τομέα της πόλης ταυτόχρονα με την ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων και χώρων μεγάλης επισκεψιμότητας,
- τον περιορισμό των διαμπερών κινήσεων με Ι.Χ. από το κέντρο της πόλης και την αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησης των ΜΜΜ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όσον αφορά την περιοχή γύρω από την Πλατεία Συντάγματος, οι νέες ρυθμίσεις δεν επιφέρουν ουσιαστική μεταβολή στην υφιστάμενη κυκλοφοριακή λειτουργία, καθώς διασφαλίζεται η απρόσκοπτη ροή των οχημάτων που εισέρχονται από τις οδούς Σταδίου και Βασ. Γεωργίου Α’ προς την οδό Φιλελλήνων, ενώ παραμένει η δυνατότητα δεξιάς στροφής προς την οδό Μητροπόλεως, καθώς και αριστερής στροφής προς την οδό Όθωνος. Στην τελική της μορφή, η οδός Φιλελλήνων θα διαθέτει τρεις λωρίδες για την ανεμπόδιστη κίνηση των οχημάτων και μία για την αποκλειστική κίνηση λεωφορείων. Οι νέες παρεμβάσεις, εκτός από την απόδοση σημαντικού επιπλέον ζωτικού χώρου στους πεζούς, αναμένεται να διευκολύνουν ιδιαίτερα την διέλευση πεζών και ΑΜΕΑ από την οδό Ερμού προς το κέντρο της Πλατείας και αντίστροφα, καθώς η νέα πεζοδιάβαση θα έχει σαφώς μικρότερο μήκος.
Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στις υποστηρικτικές στο μεγάλο εγχείρημα «καμπάνιες» ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης για τις νέες παρεμβάσεις, καθώς όπως είναι λογικό, τις πρώτες ημέρες εφαρμογής εμφανίζονται αντιδράσεις και προβλήματα που ελαχιστοποιούνται με την πάροδο του χρόνου και το τελικό σύστημα ισορροπεί, αναδεικνύοντας τα σημαντικά πλεονεκτήματα στην ποιότητα ζωής των πολιτών & των επισκεπτών. Η πιλοτική εφαρμογή των μέτρων στην Αθήνα αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα που μέσα από τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό οφείλουμε να κερδίσουμε, ώστε να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά την εικόνα τόσο της Πρωτεύουσας, καθώς και των άλλων μεγάλων ελληνικών πόλεων.
Κωνσταντίνος Καραγιάννης
Πολιτικός Μηχανικός
M.Sc. Συγκοινωνιολόγος
Υπ. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μέλος Δ.Σ. Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων
